error while rendering plone.resourceregistries.scripts

Navigation

Kap 8 Skipskabel

 

Skipskabel

Kabler på skip må oppfylle strenge krav for å sikre sikkerhet, pålitelighet og motstandsdyktighet mot tøffe maritime forhold. Kravene fastsettes av internasjonale regelverk og klasseselskaper som DNV (Det Norske Veritas), ABS, Lloyd's Register og IEC (International Electrotechnical Commission).

Generelle krav til skipskabler

  • Brannmotstand
  • Kabler må være flammehemmende og selvslukkende for å redusere risikoen for brann.
  • Noen kabler må være brannresistente (tåle brann i en viss tid og fortsatt fungere).
  • Lave røyk- og giftutslipp (LSZH – Low Smoke Zero Halogen)
  • Kabler må ikke avgi giftige gasser ved brann (ingen halogener som klor eller fluor).
  • Viktig for å beskytte mannskapet i tilfelle brann.
  • Motstandsdyktighet mot sjøvann, fukt og olje- Skipskabler må tåle saltvann, olje, drivstoff og kjemikalier uten å miste isolasjonsevne.
  • Isolasjonsmaterialer som EPR (ethylene propylene rubber) og XLPE (cross-linked polyethylene) brukes ofte.
  • Fleksibilitet og vibrasjonsmotstand
  • Kabler må tåle vibrasjoner og bevegelser fra motorer, maskiner og bølger.
  • Bruk av flertrådede ledere gir bedre fleksibilitet.
  • EMC-beskyttelse (elektromagnetisk kompatibilitet)
  • Kabler til kommunikasjon og kontrollsystemer må ha skjerming for å unngå elektrisk støy.
  • Temperaturbestandighet
  • Kabler må tåle store temperatursvingninger, fra maskinrom (høy varme) til dekk og utendørs områder (kulde).

Spesifikke krav til ulike kabeltyper

  • Strømkabler (LV og HV)
  • Lavspent (<1 kV) og høyspent (>1 kV) kabler må være dimensjonert for last og spenningsfall.
  • Kortslutningssikring kreves for lange kabler.
  • Signal- og styrekabler
  • Må være skjermet for å unngå forstyrrelser fra andre elektriske systemer.
  • Nødkabler
  • Skal være brannsikre og fungere under brann i minst 90 minutter.
  • Viktig for nødlys, alarmer, kommunikasjon og brannpumper.
  • Jording og beskyttelse
  • Alle kabler må ha riktig jordingssystem for å unngå elektriske feil og farlige spenningsforskjeller.

Montering og installasjon

  • Kortest mulig kabelstrekk for å minimere spenningsfall.
  • Beskyttelse mot mekanisk skade (bruk av rør, kabelgater eller pansrede kabler i utsatte områder).
  • Korrekt festing og avstand mellom kabler for å unngå varmeutvikling.
  • Separasjon av strømkabler og signal-/kommunikasjonskabler for å unngå forstyrrelser.
  • Vanntette gjennomføringer der kabler går mellom skott og dekk.

Regelverk og standarder

Internasjonale krav:

  • IEC 60092-serien (standard for elektriske installasjoner på skip).
  • SOLAS (Safety of Life at Sea) – Krav til brannsikre kabler.
  • DNV, ABS, Lloyd's Register – Klassifiseringsregler for skipselektriske systemer.

Oppsummering:

Oppsummering:

Skipskabler må være flammehemmende, korrosjonsbestandige, fleksible og skjermede der nødvendig. De må monteres sikkert, beskyttes mot skader og følge internasjonale standarder.


NEK 410B-2021 har fem tabeller som tar for seg det en kabel kan belastes med.

Tabell B.1 – Strømføringsevne ved kontinuerlig drift ved maksimal nominell leder temperatur på 60 °C.

Normaltversnitt

mm2

Strømføringsevne i ampere (A)

Enleder

A

Toleder

A

Tre- og fire-leder

A

1,5

2,5

4

6

10

16

25

35

50

70

95

120

150

185

240

300

10

17

23

29

40

54

71

88

110

135

164

189

218

248

292

336

9

14

20

25

34

46

60

75

94

115

139

161

185

211

248

286

7

12

16

20

28

38

50

62

77

95

115

132

153

174

204

235

DC

AC

DC

AC

DC

AC

400

390

380

332

323

273

266

500

450

430

383

366

315

301

630

520

470

442

400

364

329

Omgivelsestemperatur (luft) 45 °C


Tabell B.2 – Strømføringsevne ved kontinuerlig drift ved maksimal nominell leder temperatur på 70 °C.

Normaltversnitt

mm2

Strømføringsevne i ampere (A)

Enleder

A

Toleder

A

Tre- og fire-leder

A

1,5

2,5

4

6

10

16

25

35

50

70

95

120

150

185

240

300

15

21

29

37

51

68

90

111

138

171

207

239

275

313

369

424

13

18

25

31

43

58

77

94

117

145

176

203

234

266

314

360

11

15

20

26

36

48

63

78

97

120

145

167

193

219

258

297

DC

AC

DC

AC

DC

AC

400

500

490

425

417

350

343

500

580

550

493

468

406

385

630

670

610

519

519

469

427

Omgivelsestemperatur (luft) 45 °C


Tabell B.3 – Strømføringsevne ved kontinuerlig drift ved maksimal nominell leder temperatur på 85 °C.

Normaltversnitt

mm2

Strømføringsevne i ampere (A)

Enleder

A

Toleder

A

Tre- og fire-leder

A

1,5

2,5

4

6

10

16

25

35

50

70

95

120

150

185

240

300

21

28

38

49

67

91

120

148

184

228

276

319

367

418

492

565

18

24

32

42

57

77

102

126

156

194

235

271

312

355

418

480

15

20

27

34

47

64

84

104

129

160

193

223

257

293

344

396

DC

AC

DC

AC

DC

AC

400

650

630

553

536

455

441

500

740

680

629

578

518

476

630

840

740

714

629

588

518

Omgivelsestemperatur (luft) 45 °C


Tabell B.4 – Strømføringsevne ved kontinuerlig drift ved maksimal nominell leder temperatur på 90 °C.

Normaltversnitt

mm2

Strømføringsevne i ampere (A)

Enleder

A

Toleder

A

Tre- og fire-leder

A

1,5

2,5

4

6

10

16

25

35

50

70

95

120

150

185

240

300

23

40

51

55

72

96

127

157

196

242

293

339

389

444

522

601

20

26

34

44

61

82

108

133

167

206

249

288

331

377

444

511

16

21

28

36

50

67

89

110

137

169

205

237

272

311

365

421

DC

AC

DC

AC

DC

AC

400

690

670

587

570

483

469

500

780

720

663

612

546

504

630

890

780

757

663

623

546

Omgivelsestemperatur (luft) 45 °C


Tabell B.5 – Strømføringsevne ved kontinuerlig drift ved maksimal nominell leder temperatur på 95 °C.

Normaltversnitt

mm2

Strømføringsevne i ampere (A)

Enleder

A

Toleder

A

Tre- og fire-leder

A

1,5

2,5

4

6

10

16

25

35

50

70

95

120

150

185

240

300

26

32

43

55

76

102

135

166

208

256

310

359

412

470

553

636

22

27

37

47

65

87

115

141

177

218

264

305

350

400

470

541

18

22

30

39

53

71

95

116

146

179

217

251

288

329

387

445

DC

AC

DC

AC

DC

AC

400

760

725

646

616

532

508

500

875

810

744

689

612

567

630

1010

900

859

765

707

630

Omgivelsestemperatur (luft) 45 °C


Forskrift for maritime elektriske anlegg (Lovdata)

I forskrifta finn vi en del informasjon om f.eks. kabler.

I vedlegg II – 9. Pkt.10. Kabler – festing

Kravet om betryggende festing vil vanligvis være oppfylt når kabelen er klamret som følger:

  • For kabler ved innføringen i kapslinger og rør når nærmeste klammer er plassert i avstand ikke større enn 10 x vedkommende kabels diameter.
  • For kabler for øvrig når avstanden mellom klammerne ikke er større enn det som går frem av nedenstående tabell:

Forskrifta henviser også til (NEK-410/IEC-60092.401.38)

Ytre diameter av kabel, m.m.

Maks. avstand mellom festepunkter

over

opp til

Kabler uten metallomfletting eller armering (også kabler som bare har blykappe)

Kabler med kopper-, bronse- eller ståltrådomfletting el. Armering

Mineralisolerte kabler med kappe av kopper eller rustfritt stål

8

200

250

300

8

13

250

300

370

13

20

300

350

450

20

30

350

400

450

30

400

450

450

Isolasjonstype

Drift / Maks temp (°C)

Kortslutnings

temperatur (°C)

K-verdi (Cu) (A·√s/mm²)

PVC

70

160

143

Halogenfri (EPR / 85)

85

200

176

XLPE / EPR (90)

90

250

226

NEK 410A-401 Kapittel 9 – Kabler

  • 31 - Kabelgater – Generelt
  • 32 – Kabelgater for viktig drift og nøddrift.
  • 33 – Installasjon av kabler i forhold til elektromagnetiske forstyrrelser.
  • 34 – Kabler for fast installerte lensepumper nedsenket i vann.
  • 35 – Mekanisk beskyttelse.
  • 36 – Jording av ledende kabelskjermer o.l. og mekanisk beskyttelse av kabler.
  • 37 – Bøyeradius for kabler.
  • 38 – Festing av kabler.
  • 39 - Kabelgjennomføring i skott og dekk.
  • 40 – Kabler i rør eller kanaler av metall.
  • 41 – Kabler i rør, kanaler eller kapslinger og sjakter som ikke er av metall.
  • 42 – Kabler i lagerrom.
  • 43 – Kabler i kjølerom.
  • 44 – Strekkpåkjenninger.
  • 45 – Spesielle forholdsregler ved enlederkabler.
  • 46 – Kabelavslutninger.
  • 47 – Koblinger og avgreininger (grenkurser).
  • 48 – Koblingsbokser.

Forskrift om maritime elektriske anlegg sier også:

§ 28. Merking av kabler, vern og anna materiell

Det skal i tillegg til merking fra fabrikant, i nødvendig grad foretas entydig merking slik at kabler, utstyr, vern og annet materiell kan identifiseres. Merking skal også foretas i den utstrekning det er nødvendig for å unngå fare.

Merking om bord i skip og sjøredskaper i innenriks fart skal være med norsk tekst, mens merking om bord i skip og sjøredskaper i utenriks fart skal være med engelsk tekst.

§ 33 Tilkobling med bevegelige ledninger

Bevegelig ledning med jordleder skal ha jordingsplugg. Bevegelig ledning uten jordleder skal ha plugg uten jordingskontakt.

Bevegelig ledning for utstyr klasse II (dobbeltisolert utstyr) skal ikke ha jordleder, men kan ha jordingsplugg.

Bevegelig ledning skal være tilkoblet i det rom hvor tilhørende utstyr benyttes. Dette gjelder ikke utstyr beregnet for å flyttes under bruk eller kortvarig bruk.

§ 38 Kabler

Bortsett fra spesielle tilfeller der tilsynsmyndigheten kan gi dispensasjon, skal all metallkledning og armering av kabler være elektrisk sammenhengende og jordet.

Alle elektriske kabler skal minst være av brannhemmende type og skal være slik installert at deres opprinnelige brannhemmende egenskaper ikke forringes. Tilsynsmyndigheten kan tillate bruk av spesielle kabeltyper når dette er nødvendig til spesielle formål, blant annet radiofrekvenskabler, som ikke oppfyller ovennevnte krav.

Kabler og ledningsnett som benyttes til hoved- eller nødkraft, belysning, intern kommunikasjon eller signaler, skal så langt det er praktisk mulig legges utenom bysse, maskinrom av kategori A og andre områder med høy brannrisiko, vaskerom, rom for håndtering og foredling av fisk, samt andre rom med høyt innhold av fuktighet. Kabler som forbinder brannpumper til nødtavlen skal være av en type som er motstandsdyktig mot brann dersom de er lagt gjennom områder med høy brannrisiko. Så langt det lar seg gjøre, bør alle slike kabler legges slik at de ikke settes ut av funksjon av varme i skott forårsaket av brann i tilstøtende rom.

Når kabler trekkes gjennom rom der det foreligger risiko for brann eller eksplosjon i tilfelle elektrisk feil, skal det tas særskilte forholdsregler mot slik risiko til tilsynsmyndighetens tilfredshet.

Kabler og ledninger skal være festet slik at gnissing og annen skade unngås.

Avslutninger og koplinger skal være slik at kabelens opprinnelige elektriske, mekaniske og brannhemmende egenskaper beholdes, om nødvendig også kabelens motstandsdyktighet mot brann.

Kabler installert i kjøle- og fryserom skal være egnet for lave temperaturer og høy fuktighet.


§ 45. Sikkerhetstiltak mot støt, brann og andre farer som skyldes elektrisitet (R 45)

Nye skip i klasse B, C og D:

.5.3 Kabler og ledninger for kraft, belysning og intern kommunikasjon og signaler som er av vesentlig betydning eller som er nødvendig i en nødsituasjon, skal så langt mulig legges utenom bysser, vaskerom, maskinrom i kategori A og deres kapper og andre områder med høy brannrisiko. På nye og eksisterende roro-passasjerskip skal kabler til nødalarm og høyttalersystemer installert på eller etter den dato (1. juli 1998) som er nevnt i artikkel 14 nr. 1 i direktiv 98/18/EF, godkjennes av flaggstatens administrasjon, under hensyn til rekommandasjoner utarbeidet av IMO. Kabler som forbinder brannpumper med nødtavler, skal være av en type som er motstandsdyktig mot brann der de er ført gjennom områder med høy brannrisiko. Der det er praktisk mulig skal alle slike kabler legges på en måte som utelukker at de gjøres ubrukbare som følge av oppvarming av skottene på grunn av brann i tilstøtende rom.

.6 Kabler og ledninger skal være installert og festet slik at skamfiling og annen skade unngås. Avslutninger og ledd i alle ledere skal være laget slik at kabelens opprinnelige elektriske, mekaniske, flammehemmende og, om nødvendig, flammebestandige egenskaper bevares.

Bilde under viser en skipskabel fra HELKAMA.

LKM-FRHF 4 x 2,5 mm2

Brannbestandig, halogenfri, flammehemmende, kraft- og kontrollkabel for faste installasjoner i marine, offshore og industrielle formål. IEC 60228 klasse 2.


Skipskabel fra HELKAMA.

Spenningsfall i kabel

Generelt i NEK 410A finnes det prinsipper som sier at spenningsfallet ikke skal være så stort at det påvirker ytelsen til det elektriske utstyret, spesielt for sikkerhetskritiske systemer. Dette kan innebære at spenningsfallet må beregnes og kontrolleres basert på flere faktorer som kabellengde, kabeltype, og systemkrav.

Hva kan gjelde for spenningsfall:

  1. For forbrukerutstyr:
    NEK 410A refererer ofte til internasjonale standarder som IEC 60092-101 og IEC 60364-serien, som kan angi et maksimalt spenningsfall på 4 % for mindre forbrukerutstyr (generelle laster).
  2. For kritisk utstyr:
    For sikkerhetskritisk utstyr som navigasjonsutstyr og nødsystemer kan strengere krav til spenningsfall kreves. I slike tilfeller kan spenningsfallet være satt til maksimalt 2 %, som nevnt i andre maritime standarder og forskrifter.
Hvordan tolkes dette?

Selv om NEK 410A kanskje ikke sier eksakt hva som er tillatt spenningsfall i prosent, gir den klare retningslinjer for at du må sørge for at spenningsfallet er tilstrekkelig lavt for å sikre at utstyret fungerer på en pålitelig måte. For det meste vil det innebære at spenningsfallet ikke skal overstige 4 % i de fleste tilfeller for generelle lastsystemer, og det bør være lavere for kritiske systemer.

Anbefaling:

For å få en mer nøyaktig og spesifikk tolkning, kan det være lurt å sjekke IEC 60092-101 og IEC 60364 som er de spesifikke internasjonale standardene som NEK 410A bygger på.

For mer spesifikke krav, kan det være nyttig å sjekke:

  • NEK 410A, kapittel om kabeldimensjonering (ofte knyttet til termiske begrensninger og spenningsfall).
  • NEK 410B, seksjoner om spesifikke installasjoner.
  • IEC 60092-101 og 60092-201, som kan ha mer detaljerte anbefalinger.

Tillatt spenningstap i en skipskabel avhenger av type anlegg og spenning. Generelt følger skipsinstallasjoner retningslinjer fra Forskrift om maritime elektriske anlegg (FME) samt standarder som IEC 60092-201 (elektriske installasjoner på skip).

Vanlige retningslinjer for maksimalt tillatt spenningstap, dette er ikke eksakt:

  • Hovedkraftkabler (mellom generator og hovedtavle): ≤ 1%
  • Hovedfordeling (fra hovedtavle til underfordelinger): ≤ 2%
  • Drivmotorer, pumper, vifter osv.: ≤ 6%
  • Belysning og styrestrøm (fra tavle til forbruker): ≤ 10%

Dersom kabelstrekkene er lange, kan det være nødvendig å velge større kabeltverrsnitt for å holde spenningstapet innenfor disse grensene. For nøyaktige verdier må man også ta hensyn til klasseselskapenes krav (DNV, ABS, Lloyd's osv.).

I den gamle standarden var det maks 6 % spenningsfall som var tillatt.

Et bilde som inneholder Elektrisk kobling, slange, kabel, blå KI-generert innhold kan være feil.

Kabelberegning

Når man skal beregne størrelsen på en skipskabel, må man ta hensyn til flere tekniske og miljømessige faktorer for å sikre sikkerhet, ytelse og samsvar med maritime standarder. Her er de viktigste punktene:

1. Strømstyrke (Ampere)

  • Beregn maksimal strøm som kabelen skal føre under normal drift.
  • Dette bestemmer i stor grad tverrsnittet på lederen.

2. Omgivelsestemperatur

  • Temperatur ombord i skip varierer (maskinrom, dekk og boligseksjon).
  • Kabelens strømføringsevne må reduseres hvis temperaturen er høyere enn standard referansetemperatur.

3. Kabellengde og spenningsfall

  • Ved lange kabelstrekk (f.eks. fra generator til tavle), må du beregne tillatt spenningsfall.
  • Typisk tillatt spenningsfall: 3–5 % av nominell spenning.

4. Spenningstype

  • AC eller DC påvirker spenningsfall og kabelvalg.
  • Ved AC må man også ta hensyn til reaktans (induktiv motstand).

5. Kortslutningsytelse

  • Kabelen må tåle en eventuell kortslutning (termisk og mekanisk) til vernet kobler ut.
  • Beregn:

$I_{k}^{2}*t\ \ < K^{2} * A^{2}$

Hvor Ik = kortslutningsstrøm,
t = frakoblingstid,
K = materialkonstant (Cu/Al),
A = tverrsnitt i mm²

6. Installer type og kjøling

  • Luft, trange rør, buntede kabler osv. påvirker strømføringsevnen.
  • F.eks. kabler i rør eller kanal har lavere kjøling og må oppdimensjoneres.

7. Standarder og regelverk

  • Følg relevante krav fra:
    • DNV og Lloyds Register.
    • IEC 60092-serien (spesielt IEC 60092-352 og -350 for kabelvalg)
    • NMA (Sjøfartsdirektoratet) krav ombord i norske skip

8. Mekanisk og kjemisk beskyttelse

  • Kabelen må tåle:
    • Vibrasjon
    • Fuktighet / vanninntrenging
    • Brann (halogenfri, brannbestandig)
    • Olje, diesel og saltvann

9. Antall ledere og skjerming

  • Enleder vs flerleder
  • Skjermet kabel for signal eller VFD (frekvensomformer)-applikasjoner

Eksempel på beregningsprosedyre:

Eksempel på beregningsprosedyre

  1. Beregn strøm ut fra last. $P = \sqrt{3} * U * I *\cos\varphi$.
  2. Velg tillatt spenningsfall.
  3. Finn minste tverrsnitt som dekker både strøm og spenningsfall.
  4. Kontroller kortslutningsytelse.
  5. Juster for installasjonstype og temperatur.
  6. Kontroller mot klasseselskapets krav.

Regneeksempel

Regneeksempel

Her er et praktisk regneeksempel på hvordan man dimensjonerer en skipskabel.

Forutsetninger:
  • Last: 15 kW trefase motor. (Stempla på motorskiltet).
  • Spenning: 400 V AC, 50 Hz
  • Virkningsgrad: η = 0,9
  • Effektfaktor: $\cos\varphi = 0,87$
  • Kabellengde (én vei): 40 meter
  • Tillatt spenningsfall: 2 %
  • Kabelmateriale: Kobber, $\rho = 0,0175\ \mathrm{\Omega}*\text{mm}^{2}\ /m$
  • Omgivelsestemperatur: 45 °C.
  • Installasjonstype: På kabelstige, kabel aleine.
Beregn strømforbruk (I).

$P_{t} = \frac{P_{a}}{\eta} = \frac{15000}{0,9} = 16667 W = 16,667 kW$

$I = \frac{P_{t}}{\sqrt{3} \cdot U \cdot \cos\varphi} = \frac{16667}{\sqrt{3} \cdot 400 \cdot 0.87} = \underline{27,65}$

Finn minste tverrsnitt etter strømføringsevne.

Fra NEK 400B-2021/IEC 60092 tabeller for Cu-kabler:

  • Treleder på stige, 85 °C:
    En 6 mm² Cu tåler 34 A, etter tabell B.3.
    Men det er lite margin, så vi går videre og sjekker spenningsfall også.
Sjekk spenningsfall:

Formel for spenningsfall i trefase:

$\Delta U_{\text{max, 2%}} = \frac{400\,\mathrm{V} \cdot 2\%}{100\%} = 8\,\mathrm{V}$

$\Delta U_{\text{kabel}} = \frac{\sqrt{3} \cdot 27.65 \cdot 40 \cdot 0.0175 \cdot 0.87}{6} = 4.86\,\mathrm{V}$

$\Delta U\ (\%) = \frac{100\% \cdot 4.86\,\mathrm{V}}{400\,\mathrm{V}} = 1.215\%$

Vi skulle ha max 2 % så denne er godkjent.

Kortslutningskontroll (grovt).

For 6 mm² Cu:
K-verdi for 1-sekunds varighet: K ≈ 176
Anta kortslutningsstrøm Ik = 1000 A og frakoblingstid 0,5 s:

$I_{k}^{2}t = 1000^{2}0,5$ = 500 000

K2 * A2 = 1762 * 62 = 30976 * 36 = 1 115 136

Godkjent – kabel tåler kortslutning.

Konklusjon:

En bør bruke en 3 x 6 mm² + j kobberkabel, for denne installasjonen.

K-verdi avhenger av:

Formelen:

$K = \ \sqrt{\frac{Q}{\varrho}\text{ }}\text{ }$ (hvor Q = spesifikk varmeenergi som kabelen tåler)

Men i praksis bruker vi standardtabeller fra IEC og NEK.

Typiske K-verdier for kobber ved ulike temperaturgrenser:

Isolasjonstype Drift / Maks temp (°C) Kortslutnings temperatur (°C) K-verdi (Cu) (A·√s/mm²)
PVC 70 160 143
Halogenfri (EPR / 85) 85 200 176
XLPE / EPR (90) 90 250 226

Så for kobber med 85 °C isolasjon, typisk halogenfri marinekabel, brukes:

K = 176 A · √s/mm²