Kap 18 PMS (Power Management System)

 

PMS-styring (Power Management System)

PMS-styring (Power Management System)

PMS (Power Management System) er et automatisk kontrollsystem som brukes på skip for å overvåke og styre strømproduksjon og fordeling. Systemet sikrer at:

  • Generatorene fordeler lasten jevnt.
  • Riktig antall generatorer er i drift basert på strømbehovet.
  • Effektfaktoren (cos φ) holdes innenfor optimale verdier.
  • Spenningen og frekvensen forblir stabil.
  • Generatorer startes og stoppes automatisk for å optimalisere drivstofforbruk.

PMS hjelper altså med effektiv drift og energisparing om bord.

Hvordan virker PMS?

PMS fungerer ved å overvåke og styre følgende parametere på hovedtavlen:

  1. Strømforbruk og lastfordeling (kW).

    • PMS fordeler lasten likt mellom generatorene for å unngå overbelastning av én enkelt generator.
  2. Reaktiv effekt (VAr) og effektfaktor (cos φ).

    • PMS overvåker reaktiv effekt og justerer eksitasjonen (magnetiseringen) på hver generator for å holde effektfaktoren innenfor 0,8 – 0,95.
    • Hvis én generator produserer for mye eller for lite reaktiv effekt, vil PMS automatisk justere eksitasjonen for å balansere systemet.
  3. Automatisk inn- og utkobling av generatorer.

    • Hvis lasten øker over en viss grense (f.eks. 80 % av kapasiteten på en generator), starter PMS automatisk en ekstra generator.
    • Hvis lasten synker (f.eks. under 30 % kapasitet), vil PMS stoppe én generator for å spare drivstoff.
  4. Overvåking av spenning og frekvens.

    • PMS regulerer spenningen (f.eks. 440V eller 690V) og frekvensen (50Hz eller 60Hz) ved å kontrollere AVR (Automatic Voltage Regulator) og motorhastigheten.

Hvordan bruker en PMS i praksis?

Scenario 1: Økt strømforbruk → PMS starter ny generator

  • Skipet bruker én generator, men lasten øker fra 60 % til 85 %.
  • PMS registrerer økningen og starter automatisk en ekstra generator for å fordele lasten.
  • Begge generatorene vil nå kjøre på rundt 42–45 % belastning, noe som er mer effektivt.

Scenario 2: Lav last → PMS stopper en generator

  • To generatorer er i drift, men lasten synker til 20 % per generator.
  • PMS registrerer dette og stanser én generator for å spare drivstoff.

Her er et eksempel med tre generatorer, dette er hentet fra ressursheftet «Sidus».

Scenario 3: Reaktiv effekt ubalanse → PMS justerer eksitasjon.

  • Generator 1 produserer for mye reaktiv effekt (VAr-meteret er høyt).
  • Generator 2 trekker reaktiv effekt fra nettet (VAr-meteret er negativt).
  • PMS oppdager ubalansen og justerer eksitasjonsstrømmen slik at begge generatorene produserer lik reaktiv effekt.
Fordeler med PMS-styring.
  • Balansert lastfordeling → Forhindrer overbelastning av én generator.
  • Lavere drivstofforbruk → Stenger ned unødvendige generatorer.
  • Optimal effektfaktor → Justerer reaktiv effekt automatisk.
  • Stabil spenning og frekvens → Unngår spenningsfall og frekvensvariasjoner.
  • Redusert slitasje → Generatorene slites jevnere fordi PMS fordeler driften over tid.
Konklusjon
  • PMS er et automatisk system som styrer generatorene for å oppnå en effektiv og stabil kraftforsyning.
  • Det håndterer lastfordeling, eksitasjonsjustering, spenningskontroll og automatisk generatorstyring.
  • PMS reduserer drivstofforbruk, generatorbelastning og risiko for feil i det elektriske systemet.

Et bilde som inneholder tekst, display, programvare, multimedia KI-generert innhold kan være feil.

Generell beskrivelse:

Vi går litt dypere i stoffet og prøver å forklare det mer.

Power Management System (PMS) overvåker elektriske måleverdier, status på effektbrytere og dieselmotorer for å muliggjøre sikker og effektiv drift av kraftanlegget.

Systemet har funksjon for lastavhengig start/stopp, som automatisk regulerer antall dieselgeneratorer (DG) i drift basert på aktivt effektuttak.

For å unngå overbelastning ved oppstart av store laster, benyttes funksjon for tunglastkontroll. Dersom tilgjengelig effekt er utilstrekkelig, blokkeres oppstart av tunge forbrukere. Ved forespørsel om oppstart uten tilstrekkelig tilgjengelig effekt, vil PMS initiere standby-start av neste tilgjengelige DG.

Laststyring anvendes på hoved forbrukere for å beskytte mot overbelastning ved raske lastendringer eller bortfall av generator.

DG-lastfordeling (load sharing) styrer last og frekvens iht. valgt driftsmodus (f.eks. droop eller isokron modus).

Ved total eller delvis blackout vil PMS automatisk starte og tilkoble dieselgeneratorer, samt gjeninnkoble effektbrytere med underspenningsutløsning. Automatisk gjenoppretting (blackout recovery) av elektriske motorer aktiveres i denne prosessen.

Utvalgte bryterlåsinger (interlocks) kan være implementert i ICMS (Integrated Control and Monitoring System) for å forhindre uautoriserte koblinger mellom hovedtavler.

PMS støtter alle varianter av bus-tie-konfigurasjoner. Ved åpne bus-ties opererer systemet som to uavhengige PMS-enheter. Ved sammenkoblede tavler fungerer PMS som ett samlet system.


Kraftstyringsfilosofi

En pålitelig kraftforsyning er avgjørende under kritiske operasjoner om bord. Hovedfunksjonen til Power Management System (PMS) er å styre kraftproduksjonssystemene på en sikker, pålitelig og kostnadseffektiv måte, tilpasset ulike fartøystyper. Systemet benytter seg av feilsikre kraftstyringsstrategier som sikrer høy tilgjengelighet av elektrisk kraft under alle driftsforhold.

PMS utfører følgende funksjoner:

  1. Overvåking og betjening av dieselmotorer/generatorsett:
    PMS overvåker kontinuerlig tilstanden til hver enkelt dieselmotor og generatorsett, og starter eller stopper enhetene basert på alarmtilstander og målte systemparametere.
  2. Lastfordeling:
    PMS styrer lastfordeling mellom generatorsettene i henhold til valgt lastdelingsmodus (f.eks. droop, isokron).
  3. Automatisk start/stopp basert på belastning:
    Systemet overvåker belastningen på nettet og starter eller stopper generatorer etter behov for å opprettholde tilstrekkelig tilgjengelig effekt. Dette gjøres samtidig som unødig høy tilkoblet kapasitet unngås.
  4. Sikring av kraft til tunge forbrukere:
    PMS sørger for at det til enhver tid er tilstrekkelig kraft tilgjengelig for drift av tunge forbrukere (heavy consumers).
  5. Rask lastreduksjon (Load shedding):
    Ved overbelastning av generatorer aktiverer PMS rask reduksjon av last, spesielt på boretransformatorer og andre store forbrukere.

En av kjernefunksjonene til PMS er å forhindre strømbrudd ved å unngå overbelastning av det elektriske kraftsystemet. Systemet er også i stand til å reagere raskt på plutselige overlastsituasjoner som følge av uventet bortfall eller stopp av generatorer.

Driftsmoduser:

Følgende driftsmoduser er tilgjengelige:

  • Fjernstyrt, automatisk:
    Basert på automatiske signaler uten manuell inngripen.

    • Dieselgeneratorstyring i STANDBY
    • Tunge forbrukere (heavy consumers) kontroll: PÅ
    • Lastavhengig start: PÅ
    • Lastavhengig stopp: PÅ
  • Fjernstyrt, manuelt initiert:

    • Dieselgeneratorstyring i STANDBY eller IKKE STANDBY
    • Tunge forbrukere kontroll: PÅ eller AV
    • Lastavhengig start: PÅ eller AV
    • Lastavhengig stopp: PÅ eller AV.
  • Lokal kontroll:
    Manuell betjening lokalt på generatorpanel eller styresystem.

Merk

«Fjernstyrt, automatisk» er definert som normal driftsmodus.

Dieselmotor – styring og overvåking:

Hovedfunksjoner for kontroll og overvåking av dieselmotor:

  • Fjernstart og -stopp.
  • Beregning av driftstimer.
  • Standby/primærvalg.
  • Lastavhengig start og stopp basert på effekt (kW) og/eller strøm.
  • Start ved blackout.
  • Standby-start ved alarm på aktiv generator.
  • Kontroll av hjelpesystemer (diesel auxiliary control).
  • Alarmsperre (alarm suppression).
  • Avvik i eksosgass (exhaust gas deviation).
  • Motorsikkerhetsvern.
  • Alarmhåndtering og motorovervåking.

Tavlekontroll:

Hovedfunksjoner for tavlestyring:

  • Effektbryterstyring
  • Lastavhengig start/stopp
  • Forebygging av blackout
  • Gjenoppretting etter blackout
  • Lastfordeling
  • Signalvalidering og feilhåndtering
  • Alarm og overvåking av tavleanlegg

Lastfordeling (Load-sharing):

Dieselgeneratorenes hastighetsregulatorer støtter to lastfordelingsmetoder:

  • Isokron lastfordeling:
    Frekvensen holdes konstant ved hjelp av generatorens innebygde hastighetsregulator.
    Systemet opererer i symmetrisk lastfordelingsmodus, der last fordeles jevnt mellom aktive generatorer.

  • Kompensert droop-lastfordeling:
    Frekvens og last (kW) styres av PMS via signaler til hver enkelt hastighetsregulator.
    I droop-modus kan operatør velge mellom følgende fire driftsmoduser:

    1. Symmetrisk modus – jevn lastfordeling
    2. Asymmetrisk modus – ulik last etter prioritet
    3. Fast modus – fordeling etter forhåndsdefinert lasteprofil
    4. Manuell modus – operatørstyrt fordeling

Symmetrisk lastfordeling:

Ved parallell drift fordeles lasten likt mellom aktive generatorer.
En liten dødsone (dead band) på ca. 2 % av nominell effekt er implementert for å hindre kontinuerlig regulering og ustabilitet.

Et bilde som inneholder tekst, diagram, line, Plottdiagram KI-generert innhold kan være feil.
Symmetrisk last deling

Asymmetrisk lastfordeling:

Hensikten med funksjonen for asymmetrisk lastfordeling er å forbrenne opp karbonavleiringer som oppstår ved drift med lav belastning på dieselmotorene.

I asymmetrisk modus vil én generator (master) belastes i henhold til verdien angitt i innstillingen "Asymmetric main load", mens de øvrige generatorene (slaver) deler den resterende lasten seg imellom.

Generatorene roteres som master etter et forhåndsdefinert tidsintervall, slik at hver generator periodisk blir hoved generator med høyere belastning.

Dersom lasten på en slavegenerator faller under minimumsverdien definert i "Asymmetric top-up minimum" (denne verdien kan justeres av autoriserte brukere), vil lasten på mastergeneratoren reduseres.

Hvis total last på slavegeneratorene overstiger verdien angitt i "Asymmetric main load", vil systemet automatisk gå over til symmetrisk lastfordeling mellom alle generatorer.

Et bilde som inneholder tekst, line, Plottdiagram, diagram KI-generert innhold kan være feil.
Asymmetrisk last fordeling:

Fast last (Fixed Load):

Vedlikeholds krav kan gjøre det nødvendig å kjøre en generator med jevn og konstant belastning. Dette oppnås ved å sette generatoren i fast lastfordelingsmodus (Fixed Load).

I denne modusen settes ønsket lastverdi manuelt av operatøren, og PMS opprettholder denne verdien kontinuerlig.

Merk

Fast lastmodus kan ikke aktiveres dersom den totale anleggslasten er lavere enn den definerte minimumsverdien for oppstart av ny generator. (Top-up minimum*).

Ved valg av fast lastmodus vil en generator som er i standby automatisk skifte status til ikke standby (Not Standby) og aktiveres i henhold til valgt fast lastverdi.

Et bilde som inneholder tekst, line, diagram, Plottdiagram KI-generert innhold kan være feil.
Fast last deling

Hva betyr "Top-up minimum"?

Den minimale mengden ekstra kraft (last eller generatorkapasitet) som må være tilgjengelig for å opprettholde stabil drift når en økning i forbruk skjer.

Forklart enkelt:

Tenk deg at systemet kjører på 70 % av kapasiteten. Hvis en ny last (f.eks. en kran, thrustere eller baugpropell) skal kobles inn, må PMS sørge for at det er nok "headroom" eller margin til å håndtere dette uten at generatorene blir overbelastet.

  • Top-up minimum er da terskelen for hvor mye kapasitet som må ligge i reserve (eller tilgjengelig backup) før nye belastninger kan tillates.
  • Hvis kapasiteten ikke er over Top-up minimum, kan PMS nekte å koble til mer last eller automatisk starte opp en ekstra generator.

Eksempel

  • Skipet opererer med én generator.
  • Fast last = 500 kW.
  • Top-up minimum = 100 kW.
  • Hvis ny last på 150 kW skal kobles til, må det være minst 100 kW ledig.
  • Hvis tilgjengelig kapasitet er lavere, vil PMS kanskje starte en ekstra generator før ny last tillates.

Manuell lastfordeling (Manual Load-Sharing):

Når manuell lastfordeling er aktivert for en dieselgenerator, kan operatøren gi direkte kommandoer for økning eller reduksjon av hastighet (speed up/down) til generatorens hastighetsregulator (governor) via operatørstasjonen.

I denne modusen utfører ikke PMS noen aktiv lastfordeling for den aktuelle generatoren.

Merk

Ved valg av manuell lastfordeling endres generatorens status automatisk fra standby til ikke standby.

Reaktiv lastfordeling (Reactive Load-Sharing):

For både dieselelektriske og konvensjonelle fartøyer kjøres automatisk spenningsregulator (AVR) normalt i droop-modus, noe som gir stabil og balansert deling av reaktiv effekt mellom sammenkoblede generatorer.

PMS overvåker både spenning og reaktiv lastfordeling som utføres av AVR, og vil varsle operatøren ved feil, avvik eller funksjonssvikt i systemet.

Lastavhengig start/stopp, inkludert standbyprioritet:

PMS styrer antall dieselgeneratorer tilkoblet hovedtavlen. Målet er å sikre at faktisk belastning dekkes av et hensiktsmessig antall generatorer. Dette for å:

  • opprettholde en sikker margin av tilgjengelig effekt ved rask last økning eller bortfall av én generator,
  • samt oppnå optimal energiutnyttelse og drivstofføkonomi.

For å aktivere funksjonen for lastavhengig start/stopp, må funksjonene aktiveres i prosessbildet for kraftstyring, og ønsket antall dieselgeneratorer må settes i standby-modus. Enkelte parameterverdier kan være låst for brukere uten autorisasjon.

Styringen baserer seg på belastningsprosent (kW) på hovedtavlen. Det er definert to sett med terskelverdier for start, hver med ulik tidsforsinkelse (delay).

Lastavhengig start kan også utløses hvis strømforbruket overstiger en forhåndsdefinert grense i en gitt tidsperiode – dette gjelder individuelt per dieselgenerator.

Lastavhengig stopp initieres dersom forventet last (kW) på gjenværende aktive generatorer etter stopp, er lavere enn terskelverdien for stopp (stop limit).

Ved drift med separert hovedsamleskinne (split bus-bar) vil lastavhengig start/stopp-funksjonen operere uavhengig for hver seksjon, og styre antall generatorer separat per buss.

Effektbegrensning / Lastreduksjon:

Funksjonen for effektbegrensning og lastreduksjon er implementert for å forhindre overbelastning og utkobling (trip) av generatorer. PMS beregner en maksimal tillatt last for ulike forbrukere basert på tilgjengelig kapasitet.

Følgende del-funksjoner er inkludert:

  • Begrensning av last økning hos forbrukere, basert på tilgjengelig kapasitet på samleskinne (bus).
  • Lastreduksjon basert på gjennomsnittlig belastning på samleskinnen.
  • Lastreduksjon basert på individuell generatorbelastning (kW).
  • Lastreduksjon basert på individuell generatorstrøm (A).
  • Lastreduksjon ved lav frekvens på samleskinnen.
  • Lastreduksjon ved utkobling (trip) av generatorbrytere eller samleskinnebrytere (bus tie breaker).

Effektbegrensning og lastreduksjon realiseres ved at PMS sender signaler med maks tillatt effekt (kW) til de relevante forbrukerne.


Forbrukerkontroll:

Startblokkeringsfunksjon for tunge forbrukere.

Funksjonen for tunge forbrukere (Heavy Consumers) håndterer sikker og effektiv tilkobling av forbrukere med høy effektlast, og utfører følgende operasjoner:

  • Overvåker status for samleskinne (bus) og tilkoblede generatorer.
  • Overvåker parametere som definerer oppstarts begrensninger for hver enkelt tung forbruker.
  • Sender forespørsel om oppstart av standby-generatorer ved behov, basert på belastningsforhold.
  • Styrer tilstandslogikk (interlock status) for å forhindre tilkobling av tunge forbrukere dersom tilgjengelig effekt er utilstrekkelig.

Styring av tunge forbrukere håndteres internt i PMS.

Et bilde som inneholder tekst, line, skjermbilde, diagram KI-generert innhold kan være feil.

Funksjonen for startblokkering av tunge forbrukere kan slås av og på. Dersom den er "av", vil de tunge forbrukerne ikke ha noen oppstarts restriksjoner.
Hver definerte tunge forbruker vil ha egne parameterinnstillinger som angir hvilke oppstarts begrensninger som gjelder.

Disse begrensningene er basert på:

  • ledig kapasitet på bus baren (spare capacity), og/eller
  • antall generatorer som er koblet til bus baren.

Tunge forbrukere er normalt i en strømlåst tilstand (power interlocked), styrt fra PMS.
I tillegg må nett-frekvensen være over en forhåndsdefinert verdi (f.eks. 58 Hz) før en tung forbruker tillates startet.

Denne funksjonen er avgjørende for å hindre overbelastning av kraftsystemet ved plutselig påslag av store laster, og er tett integrert med PMS' lastfordelings- og blackout-forebyggingsfunksjoner.

"Heavy consumers" refererer typisk til store elektriske belastninger om bord, som:

  • Thruster-systemer
  • Kraner
  • Ballastpumper
  • Baugpropeller

Disse må ofte styres nøye for å unngå overbelastning – og det er altså PMS som sørger for å koordinere dem.

Blackout-gjenoppretting (Blackout recovery):

Blackout registreres normalt ved hjelp av et digitalt signal kombinert med spenningsmåling fra hovedtavlen (switchboard). En blackout bekreftes i PMS når begge indikasjoner viser at bus-baren er spenningsløs – det vil si at det digitale signalet er aktivt og spenningen er under en forhåndsdefinert grenseverdi.

Gjenoppretting av hovedtavle (Main switchboard recovery):

Dersom blackout oppdages på hovedtavlene, vil PMS umiddelbart sette alle tilgjengelige dieselgeneratorer i standby-modus (DG1 blir standby 1), og starte dem sekvensielt i henhold til standby-prioritet, med en forhåndsdefinert forsinkelse (f.eks. 5 sekunder). Den første generatorens bryter vil kobles direkte til den spenningsløse bus-baren.

PMS-sekvensdiagram

Sekvensdiagrammet nedenfor viser hvordan kontrollsystemet styrer oppstarts sekvensen for en dieselmotor. Prosessen involverer flere komponenter som samhandler i en bestemt rekkefølge for å sikre trygg og korrekt oppstart.

Manuell start forespørsel

Start forespørsel fra operatør stasjon.

Manuell start, sekvens diagram:

Et bilde som inneholder tekst, diagram, Font, skjermbilde KI-generert innhold kan være feil.

Note

  • Start sequence can be activated when engine is stopped & remote.
  • Start sequence can in addition be activated during stop sequence and return to running state.
  • Start sequence can not be activated in case of "start inhibit".

Automatisk start forespørsel

Ved automatisk startforespørsel fra PMS-sentralbordstyringen vil dieselgeneratoren med lavest standbynummer startes. Standby-start startes på følgende hendelser:

  • Samleskinne blackout.
  • Belastningsavhengig start.
  • Start forespørsel fra storforbrukere
  • Forespørsel om alarmstart

Et bilde som inneholder tekst, diagram, skjermbilde, Parallell KI-generert innhold kan være feil.
Automatisk start forespørsel, sekvens diagram


Automatisk innkobling av generator bryter:

Hvis DG er i standby-modus og startes automatisk som beskrevet i avsnittet for motorstart, lukkes generatorbryteren automatisk.

Et bilde som inneholder tekst, diagram, skjermbilde, Font KI-generert innhold kan være feil.
Generatorbryter innkobling, sekvens diagram

Koble fra generatorbryteren.

Dieselgeneratoren kan kobles fra ved følgende hendelser:

Manuell generatorbryter frakobling:

  • Koble fra etter forespørsel fra operatørstasjon.

Automatisk bryter frakobling:

  • Lastavhengig stopp.
  • Sikkerhetsstopp.

Feilsøking av PMS (Power Management System) om bord

Når PMS ikke fungerer som det skal, kan det føre til strømbrudd, ubalansert last, høy drivstoffbruk eller generatorfeil. Her er en steg-for-steg-guide for feilsøking av de vanligste problemene.

1. Problem: PMS starter ikke en ekstra generator ved høy belastning

Symptomer
  • Bare én generator kjører, men lasten er over 80 %.
  • PMS reagerer ikke og starter ikke en ny generator.
Mulige årsaker & løsninger:
  • Feil i lastgrenseinnstillinger:

    • Sjekk at PMS er konfigurert til å starte en ny generator ved riktig lastnivå (f.eks. 80 %).
    • Juster innstillingene i PMS-panelet eller skipsdatamaskinen.
  • Kommunikasjonsfeil mellom PMS og generatorer:

    • Sjekk at PMS har kontakt med alle generatorene (kan sjekkes på skjermen til PMS eller PLS-systemet).
    • Se etter feilmeldinger på displayet.
  • Defekt startkommando:

    • Forsøk å starte generatoren manuelt fra hovedtavlen.
    • Hvis den starter manuelt, er det sannsynligvis en PMS-feil.
  • Lav drivstofftilførsel eller motorfeil:

    • Sjekk at generatoren har drivstoff, og at ingen alarmer er aktive på motoren.

2️. Problem: PMS stopper ikke en generator ved lav belastning

Symptomer
  • To generatorer kjører selv om lasten er under 30 %.
  • PMS skal stoppe én generator, men gjør det ikke.
Mulige årsaker og løsninger:
  • Lastgrensen for generatorstopp er satt for lavt:

    • Sjekk at systemet er konfigurert til å stoppe en generator når lasten er under f.eks. 30 %.
  • En generator er låst i "Manuell" modus:

    • PMS kan ikke stoppe en generator som er satt til Manuell drift.
    • Endre innstillingen til Automatisk (Auto) i PMS.
  • Kommunikasjonsfeil mellom PMS og generatorstyringen:

    • Sjekk om generatoren mottar kommandoer fra PMS.
    • Prøv en manuell stopp for å se om generatoren reagerer.

3️. Problem: Ubalansert last mellom generatorene.

Symptomer
  • Én generator har 70 % last, mens den andre bare har 30 %.
  • PMS skal fordele lasten jevnt, men gjør det ikke.

Mulige årsaker & løsninger:

  • Load sharing (lastdeling) er ikke aktivert:

    • Sjekk innstillingene i PMS for å sikre at lastdelingen er aktivert.
  • Feil i lastdelingskabel (droop CT-signal):

    • På eldre systemer brukes en load-sharing kabel for å balansere generatorene.
    • Sjekk at denne kabelen ikke er løs eller skadet.
  • En generator har feil justert droop-regulering:

    • Generatorer skal ha lik "droop" (frekvensrespons på lastendringer).
    • Juster droop-innstillingene for å matche de andre generatorene.

4️. Problem: PMS justerer ikke eksitasjonen riktig (reaktiv effekt ubalanse).

Symptomer
  • Én generator produserer for mye reaktiv effekt (VAr), mens en annen trekker reaktiv effekt.
  • Effektfaktoren (cos φ) er lav eller ustabil.
Mulige årsaker & løsninger:
  • AVR (Automatic Voltage Regulator) er ikke synkronisert mellom generatorene:

    • Sjekk at begge generatorene har samme spenningsreferanse (f.eks. 400V).
  • Feil innstillinger for reaktiv lastdeling:

    • På PMS, kontroller at reactive power sharing er aktivert.
  • Defekt eksitasjonsregulator på én generator:

    • Prøv å justere eksitasjonen manuelt.
    • Hvis én generator ikke reagerer, kan eksitasjonssystemet være defekt.

5️. Problem: PMS viser feilmelding eller ingen respons.

Symptomer
  • PMS-skjermen er svart eller viser en feilmelding.
  • Ingen kommandoer går gjennom til generatorene.
Mulige årsaker & løsninger:
  • Feil i strømforsyning til PMS:

    • Sjekk at PMS har strøm (24V DC eller 230V AC, avhengig av systemet).
  • Kommunikasjonsfeil i systemet (PLS-feil):

    • Prøv å resette PMS-enheten eller sjekke om det er feilmeldinger på PLS (Programmerbar Logisk Styring).
  • Software-krasj:

    • Noen systemer kan trenge en omstart.
    • Hvis PMS er en del av skipsdatamaskinen, prøv å restart systemet.

Sjekkliste for feilsøking av PMS:

  • Er lastgrenseinnstillingene riktige? (F.eks. starter PMS ny generator ved 80 %?).
  • Er PMS i "Auto"-modus? (Hvis den står i "Manuell", vil den ikke justere noe automatisk.)
  • Mottar generatorene kommandoer fra PMS? (Hvis ikke, sjekk kommunikasjonskabler.)
  • Er eksitasjonsinnstillingene riktig justert? (Kan forklare reaktiv effektubalanse.)
  • Er det strøm til PMS? (Hvis PMS er svart eller ikke reagerer, sjekk sikringer og strømtilførsel.)

Konklusjon

  • PMS er et avansert system som styrer generatorer, lastfordeling og eksitasjon.
  • Når PMS ikke fungerer riktig, kan det føre til ustabil spenning, ubalansert last og høyere drivstofforbruk.
  • De vanligste problemene skyldes feil innstillinger, kommunikasjonsfeil eller defekte sensorer.
  • Grundig feilsøking er viktig for å sikre stabil strømforsyning om bord.

DEIF PPU 300

DEIF PPU 300

DEIF PPU 300 er en Paralleling and Protection Unit – altså en parallell- og vern-enhet – utviklet for bruk i marine og offshore-installasjoner.

[deif.com+13deif.com+13deif.com+13].

Her er hovedegenskapene:

Hva PPU 300 gjør:

  • Kobler sammen og beskytter generatorsystemer: kan synkronisere og dele last mellom flere strømkilder som dieselgeneratorer, aksel-generatorer, invertere (batteri), landstrømtilkobling og bus-brytere.
  • Modulær og tilpass bar: består av et basiskontrollersett som kan bygges ut med 4 eller 7 I/O-moduler og opptil 9 ekstra rack med moduler (totalt opptil 59 moduler).
  • Beskyttelsesfunksjoner: tilbyr omfattende generatorbeskyttelse (bl.a. ANSI 87G differensialvern med ACM-moduler), inngår i lastenhetsregulering, spenning/frekvensstyring og sikker seksjonskontroll.
  • Styring og brukergrensesnitt: har en 5″ farge-LCD med push-knapper, tydelige menyer og statusvarsel; kan konfigureres med DEIFs PICUS-programvare; kommuniserer via Modbus eller nettverk; eller kan kjøres med innebygget CODESYS PLC.
  • Skalering og nettverk: opptil 32 enheter kan knyttes i nettverk, og opptil 12–32 kontroller kan dele belastning og styre ulike busseksjoner.
Hovedfordeler
Funksjon Beskrivelse
Lastdeling & synkronisering Effektiv styring av flere generatorer/batterier eller landstrøm, optimal stabilitet og drivstofføkonomi.
Sikkerhetsvern Innebygde vern mot overstrøm, under volt, fasesvikt, jordfeil og differensialvern
Fleksibel tilpasning Modulær I/O-arkitektur, flerspråklig display og tilgangskontroll
Integrasjon Brukes sammen med PICUS, Modbus, CODESYS eller ekstern PLC

Typiske brukere er:
Skip og offshore–anlegg med krav til pålitelig generatorstyring
Fabrikker og maritime installasjoner med behov for fleksibel strømstyring og vern

Kort oppsummert

PPU 300 er en avansert kontroll- og vern-enhet som muliggjør synkronisering, lastdeling og sikker beskyttelse av generator- og strømforsyningssystemer på skip og offshore-installasjoner.


Offisiell teknisk dokumentasjon

DEIF har samlet alt av datablader, manualer og sertifikater for PPU 300 på sin supportsider.

Herfra kan du laste ned:

  • Data Sheet (utskrift med tekniske spesifikasjoner)
  • Operator's Manual (130 sider; driftsinstruksjoner, display, I/O etc.)
  • Commissioning Manual (75 sider; igangkjøring, test og vern-parameter)
  • I tillegg finnes applikasjonsanvisninger, koblingsskjemaer, godkjenninger m.m.

Gå inn på "Documentation for PPU 300" på DEIFs side for å laste ned ønsket dokument.

Innhold og nytte i de viktigste dokumentene:

1. Data Sheet.

Gir tekniske hoved spesifikasjoner:

  • Antall I/O-moduler støttet, kommunikasjon (Modbus, Ethernet, CODESYS)
  • Temperatur- og miljøkrav, fysisk dimensjon og sertifiseringer
  • Beskyttelsesfunksjoner: synkronisering, lastdeling, differensialvern, frekvens/spenningsregulering

2. Operator's Manual

Detaljer rundt:

  • Brukergrensesnitt (DU 300 display), navigasjon, alarmer og logging.
  • Driftshandlinger: starte/stoppe, åpne/lukke brytere, endre parameter.
  • Feilsøke og I/O-konfigurasjon (analog, digital, kurver etc.)

3. Commissioning Manual

Skritt-for-skritt-guide for oppstart og testing:

  • Sjekkpunkter før oppstart og under igangkjøring
  • Verifisering av vern, AVR, governor, synkronisering, lastdeling
  • Inkluderer detaljerte tester som "Checking de-loading", fasedreining, målinger.

Hvordan bruke dokumentene.

Fase Dokument Hva du finner
Innkjøp / prosjektering Data Sheet Passer det i miljøet ditt? I/O, kommunikasjonskrav
Drift Operator's Manual Steg-for-steg operasjoner, I/O-oppsett, alarmhåndtering
Installasjon / oppstart Commissioning Manual Detaljert testprotokoll, funksjonssjekk, parametrisering

Et bilde som inneholder transport, fartøy, skip, Skalamodell KI-generert innhold kan være feil.
Skissen er hentet fra DEIF