Treningsoppgaver til blu koden
Pram "Bulk"
Lett pram = 480 Tonnes
Ballastpumpe = 1 stk. kapasitet 50 m 3 / time
Fribord for sommer = 2,0 m (tar ikke med dekkplaten)
Ballast kapasitet = 726 m3
Oppgave 1
Hva er sommer deplasement?
Hva er T når det er full ballast inne?
Oppgave 2
Lag en tabell over lasterommene som inneholder m3 og tyngdepunkt: Lasterom # 1 = 423 m3
Det samme med ballasttankene.
Oppgave 3
Prammen skal laste opp med en bulklast.
Last = bulk = malm som har SF 1 m3/tonn
Lastekapasitet er 75 tonn/time (maks)
Oppgave 4.
Prammen kommer til lasteterminalen med full ballast inne. Den skal laste opp til sommer deplasement. Lasteplanen skal fylles ut steg for steg.
Se tabell nedenfor:
Tilleggs oppgave:
Foreta beregning av T for hver sekvens.
Beregn KG og GM (ferdiglastet) KG L/S = 1,25 m
Løsningsforslag til F2 / BLU
Pram "Bulk"
Lett pram = 480 tonnes ballastpumpe = 1 stk. kapasitet 50 m 3 / time
Fribord for sommer = 2,0 m (tar ikke med dekkplaten)
Ballast kapasitet = 726 m3
Oppgave 1
Hva er sommer deplasement?
Hva er T når det er full ballast inne?
Løsningsforslag:
Må finne lengden først:
66 ruter → 33 m. T sommer er D – F = 7,5 m – 2 m = 5,5 m. ∆ =$\nabla$× p = L × B × T × p = (33 m × 11 m × 5,5 m) × 1,025 tonn/m3
∆ sommer = 2046,4 tonnes
Ballast kapasitet = 726 m3 → 744,1 tonnes
∆ Ballast = L/S + ballast = 480 tonnes + 744, 1 tonnes = 1224, 1 tonnes TPC = AW × 1,025 tonn/m3 / 100 = (33 m × 11 m) × 1,025 tonn/m3/100 =
TPC = 3, 72 tonn/cm.
Cm = Tonn / TPC = 329, 05 cm = 3, 29 m T = 3, 29 m
Oppgave 2
Lag en tabell over lasterommene som inneholder m3 og tyngdepunkt: Lasterom # 1 = 423 m3
Det samme med ballasttankene.
Løsningsforslag
Lasterom | Korn (m3) | KG (m) (VCG) |
---|---|---|
# 1 | 423,5 | 4,75 |
# 2 | 393,25 | 4,75 |
# 3 | 272,25 | 4,75 |
# 4 | 393,25 | 4,75 |
# 5 | 302,5 | 4,75 |
# 6 | 211,75 | 4,75 |
Total | 1996,5 |
Ballast tank | Volum (m3) | KG (VCG) |
---|---|---|
# 1 | 154 | 1,0 |
# 2 | 143 | 1,0 |
# 3 | 99 | 1,0 |
# 4 | 143 | 1,0 |
# 5 | 110 | 1,0 |
# 6 | 77 | 1,0 |
Løsningsforslag
Prammen skal laste opp med en bulklast.
Last = bulk = malm som har SF 1 m3/tonn
Lastekapasitet er 75 tonn/time (maks)
Oppgave 4.
Prammen kommer til lasteterminalen med full ballast inne. Den skal laste opp til sommer deplasement. Lasteplanen skal fylles ut steg for steg.
Se tabell nedenfor:
Løsningsforslag
Kan laste (tonnes) = ∆ sommer - L/S = 2046,4 tonnes – 480 tonnes = 1566,4 tonnes
Last (volum) = 1566, 4 tonnes × 1 m3/tonnes = 1566, 4 m3
Fyllingsgrad= aktuelll lastevolum / totalt lasterom volum = 1566, 4 m3/ 1996,5 m3 = 0,784 (78,4% full).
Ved å laste alle lasterom 78,4 % full så blir det jevn belastning på tverrskipskottene.
Lasterom | Last (vekt) (Tonnes) | Ballast tank | Kapasitet (m3) |
---|---|---|---|
# 1 | 332,0 | # 1 | 154 |
# 2 | 308,30 | # 2 | 143 |
# 3 | 213,44 | # 3 | 99 |
# 4 | 308,30 | # 4 | 143 |
# 5 | 237,16 | # 5 | 110 |
# 6 | 166,01 | # 6 | 77 |
Total | 1565,2 | 726 |
Beregning av KG (ferdiglastet):
last × kg = 1566,4 Tonnes × 4,156 m = 6508,296 TM
L/S × kg = 480 Tonnes × 1, 25 m = 600 TM
KG = Sum momenter/∆ = 7108,296 TM / 2046,4 Tonnes = 3,47 m
GM = KM – KG
KM = KB + BM
KB = T/2 = 3, 29 m / 2 = 1,645 m
BM = I/$\ \nabla$ =( L × B3 /12 ) / (∆/1,025) = (33 m × (11 m)3/12 )/ ( 2046,4 tonnes / 1,025 tonn/m3 ) = 1,83 m
KM = 1,645 m + 1,83 m = 3,475m
GM = 3,475 m – 3,473 m = 0 m
Beregner T (dypgående midtskip) for hver sekvens:
Sekvens nr. | Last inn (tonnes) | Ballast ut (tonnes) | Diff (Tonnes) | ∆ (Tonnes) | T (m) |
---|---|---|---|---|---|
1 | 166 | 112,75 | 53,25 | 1277,35 | 3,43 |
2 | 115 | 82 | 33 | 1310,35 | 3,52 |
3 | 150 | 101,5 | 48,5 | 1358,8 | 3,65 |
4 | 150 | 101,5 | 48,5 | 1407,3 | 3,78 |
5 | 166 | 112,75 | 53,25 | 1460,5 | 3,92 |
6 | 150 | 101,5 | 48,5 | 1509,0 | 4,05 |
7 | 122 | 82 | 40,0 | 1549,0 | 4,16 |
8 | 47,4 | 31 | 16,4 | 1565,4 | 4,20 |
9 | 158 | 20,5 | 137,5 | 1702,9 | 4,57 |
10 | 158 | 0 | 158 | 1860,9 | 5,00 |
11 | 182 | 0 | 182 | 2046,4 | 5,50 |
Oppgave nr. 7 Lasteromssimulatoren.
Skip: Sidus
Klasserom: Lasterom 1003
Hjelpemidler: ressurshefte til Sidus, pc (distanse tabeller), kalkulator, lærebok, diverse.
For kalkulering av distanser: http://www.sea-distances.org/Bruk normal service Speed. Sidus ligger i Miami (Florida/ USA) med beholdning som nedenfor:
Dato er 31. august.
Skipet mottar en lasteordre:
Malm (KB fines) SF 0,33 m3/tonn.
Loading port: Narvik (Norway), max loading rate: 7500 Tonnes / time
Berth: # 5
Max draft: 27,0 meter
Unloading port: Terneuzen, (Nederland), Brakkish water 1,009
Berth: Erts terminal # 2
Max draft: 12,25 meter
Load maximum cargo
Vedlagt: Loading plan (blank Narvik) (
Det forventes 1-døgn på reden i Narvik, før skipet går til kai. Det forventes forbruk på 5 tonn Do ved bruk av ballastpumper ved lasting. Ballastpumper kapasitet: 2 x 450 m3 / time,
Hva blir: Trim, ballast kvantum, SF og BM ved avgang fra Miami?
Hva blir: ballastkvantum, SF og BM (husk at enten er en ballasttank 100 % full eller tom) ved ankomst kai # 5
Hva blir lastefordelingen i lasterommene?
Hvor lang tid tar det å pumpe ut ballasten?
De første lasterommene som skal lastes er oddetall lasterom (1, 2, 3, 5,9) (men ikke krav om den rekkefølgen).
Hva blir: Trim. Laste kvantum, BM og SF ved avgang Narvik?
Hva blir ankomst Terneuzen: Ankomst dypgående (TF, T¤ og TA)