Treningsoppgaver til blu koden

Pram "Bulk"

Lett pram = 480 Tonnes
Ballastpumpe = 1 stk. kapasitet 50 m 3 / time
Fribord for sommer = 2,0 m (tar ikke med dekkplaten)
Ballast kapasitet = 726 m3

Oppgave 1

Hva er sommer deplasement?
Hva er T når det er full ballast inne?

Oppgave 2

Lag en tabell over lasterommene som inneholder m3 og tyngdepunkt: Lasterom # 1 = 423 m3
Det samme med ballasttankene.


Oppgave 3

Prammen skal laste opp med en bulklast.
Last = bulk = malm som har SF 1 m3/tonn
Lastekapasitet er 75 tonn/time (maks)

Oppgave 4.

Prammen kommer til lasteterminalen med full ballast inne. Den skal laste opp til sommer deplasement. Lasteplanen skal fylles ut steg for steg.
Se tabell nedenfor:

Et bilde som inneholder tekst, kvittering, line, Font Automatisk generert beskrivelse

Tilleggs oppgave:

Foreta beregning av T for hver sekvens.

Beregn KG og GM (ferdiglastet) KG L/S = 1,25 m


Løsningsforslag til F2 / BLU

Pram "Bulk"

Lett pram = 480 tonnes ballastpumpe = 1 stk. kapasitet 50 m 3 / time
Fribord for sommer = 2,0 m (tar ikke med dekkplaten)
Ballast kapasitet = 726 m3

Oppgave 1

Hva er sommer deplasement?
Hva er T når det er full ballast inne?

Løsningsforslag:

Må finne lengden først:
66 ruter → 33 m. T sommer er D – F = 7,5 m – 2 m = 5,5 m. ∆ =$\nabla$× p = L × B × T × p = (33 m × 11 m × 5,5 m) × 1,025 tonn/m3
∆ sommer = 2046,4 tonnes
Ballast kapasitet = 726 m3 → 744,1 tonnes
∆ Ballast = L/S + ballast = 480 tonnes + 744, 1 tonnes = 1224, 1 tonnes TPC = AW × 1,025 tonn/m3 / 100 = (33 m × 11 m) × 1,025 tonn/m3/100 =
TPC = 3, 72 tonn/cm.
Cm = Tonn / TPC = 329, 05 cm = 3, 29 m T = 3, 29 m


Oppgave 2

Lag en tabell over lasterommene som inneholder m3 og tyngdepunkt: Lasterom # 1 = 423 m3

Det samme med ballasttankene.

Løsningsforslag

Lasterom Korn (m3) KG (m) (VCG)
# 1 423,5 4,75
# 2 393,25 4,75
# 3 272,25 4,75
# 4 393,25 4,75
# 5 302,5 4,75
# 6 211,75 4,75
Total 1996,5
Ballast tank Volum (m3) KG (VCG)
# 1 154 1,0
# 2 143 1,0
# 3 99 1,0
# 4 143 1,0
# 5 110 1,0
# 6 77 1,0

Løsningsforslag

Prammen skal laste opp med en bulklast.
Last = bulk = malm som har SF 1 m3/tonn
Lastekapasitet er 75 tonn/time (maks)

Oppgave 4.

Prammen kommer til lasteterminalen med full ballast inne. Den skal laste opp til sommer deplasement. Lasteplanen skal fylles ut steg for steg.
Se tabell nedenfor:

Løsningsforslag

Kan laste (tonnes) = ∆ sommer - L/S = 2046,4 tonnes – 480 tonnes = 1566,4 tonnes
Last (volum) = 1566, 4 tonnes × 1 m3/tonnes = 1566, 4 m3
Fyllingsgrad= aktuelll lastevolum / totalt lasterom volum = 1566, 4 m3/ 1996,5 m3 = 0,784 (78,4% full).
Ved å laste alle lasterom 78,4 % full så blir det jevn belastning på tverrskipskottene.

Lasterom Last (vekt) (Tonnes) Ballast tank Kapasitet (m3)
# 1 332,0 # 1 154
# 2 308,30 # 2 143
# 3 213,44 # 3 99
# 4 308,30 # 4 143
# 5 237,16 # 5 110
# 6 166,01 # 6 77
Total 1565,2 726

Et bilde som inneholder tekst, line, kvittering, diagram Automatisk generert beskrivelse

Beregning av KG (ferdiglastet):

last × kg = 1566,4 Tonnes × 4,156 m = 6508,296 TM
L/S × kg = 480 Tonnes × 1, 25 m = 600 TM
KG = Sum momenter/∆ = 7108,296 TM / 2046,4 Tonnes = 3,47 m
GM = KM – KG
KM = KB + BM
KB = T/2 = 3, 29 m / 2 = 1,645 m

BM = I/$\ \nabla$ =( L × B3 /12 ) / (∆/1,025) = (33 m × (11 m)3/12 )/ ( 2046,4 tonnes / 1,025 tonn/m3 ) = 1,83 m
KM = 1,645 m + 1,83 m = 3,475m
GM = 3,475 m – 3,473 m = 0 m


Beregner T (dypgående midtskip) for hver sekvens:

Sekvens nr. Last inn (tonnes) Ballast ut (tonnes) Diff (Tonnes) ∆ (Tonnes) T (m)
1 166 112,75 53,25 1277,35 3,43
2 115 82 33 1310,35 3,52
3 150 101,5 48,5 1358,8 3,65
4 150 101,5 48,5 1407,3 3,78
5 166 112,75 53,25 1460,5 3,92
6 150 101,5 48,5 1509,0 4,05
7 122 82 40,0 1549,0 4,16
8 47,4 31 16,4 1565,4 4,20
9 158 20,5 137,5 1702,9 4,57
10 158 0 158 1860,9 5,00
11 182 0 182 2046,4 5,50

Oppgave nr. 7 Lasteromssimulatoren.

Skip: Sidus
Klasserom: Lasterom 1003
Hjelpemidler: ressurshefte til Sidus, pc (distanse tabeller), kalkulator, lærebok, diverse.
For kalkulering av distanser: http://www.sea-distances.org/Bruk normal service Speed. Sidus ligger i Miami (Florida/ USA) med beholdning som nedenfor:
Dato er 31. august.
Skipet mottar en lasteordre:
Malm (KB fines) SF 0,33 m3/tonn.
Loading port: Narvik (Norway), max loading rate: 7500 Tonnes / time
Berth: # 5
Max draft: 27,0 meter
Unloading port: Terneuzen, (Nederland), Brakkish water 1,009
Berth: Erts terminal # 2
Max draft: 12,25 meter
Load maximum cargo
Vedlagt: Loading plan (blank Narvik) (

Det forventes 1-døgn på reden i Narvik, før skipet går til kai. Det forventes forbruk på 5 tonn Do ved bruk av ballastpumper ved lasting. Ballastpumper kapasitet: 2 x 450 m3 / time,

Hva blir: Trim, ballast kvantum, SF og BM ved avgang fra Miami?
Hva blir: ballastkvantum, SF og BM (husk at enten er en ballasttank 100 % full eller tom) ved ankomst kai # 5
Hva blir lastefordelingen i lasterommene?
Hvor lang tid tar det å pumpe ut ballasten?

De første lasterommene som skal lastes er oddetall lasterom (1, 2, 3, 5,9) (men ikke krav om den rekkefølgen).

Hva blir: Trim. Laste kvantum, BM og SF ved avgang Narvik?
Hva blir ankomst Terneuzen: Ankomst dypgående (TF, T¤ og TA)